Dacă ai avut nevoie să împrumuți bani de la bancă, în mod sigur ai auzit despre verificarea pe care instituția financiară a realizat-o despre tine la Biroul de Credit pentru a stabili dacă ești eligibil pentru acordarea împrumutului. Mai devreme sau mai târziu, cu toții vom avea nevoie să accesăm un împrumut pentru investiții ori diverse nevoi personale, așa că este de folos să știi care este rolul Biroului de Credit și cum poate influența accesul tău la un împrumut. Descoperă mai departe câteva întrebări și răspunsuri legate de activitatea acestei instituții.
Ce este Biroul de Credit?
Înființat în anul 2004, la inițiativa sectorului bancar românesc, Biroul de Credit este o societate care administrează o bază de date în continuă dezvoltare. Instituția are drept scop furnizarea de informații reale, actualizate și consistente cu privire la persoanele fizice care au contractat credite de la bănci sau alte societăți financiare, obiectivul principal fiind diminuarea riscului de credit. Rolul Biroului de Credit este de ajuta instituțiile furnizoare de servicii financiare să evalueze bonitatea clienților și chiar facă o diferență clară între clienții rău platnici și cei care își achită datoriile la timp.
Ce fel de informații prelucrează Biroul de Credit?
Baza de date a Biroului de Credit include informații referitoare la persoanele fizice care solicită sau au obținut un credit. Este vorba despre detalii precum datele de identificare ale persoanei vizate, date despre angajator, date referitoare la creditele acordate și solicitate (suma acordată, ratele lunare, soldul existent, întârzierile la plată), informații cu privire la relațiile cu alte conturi sau evenimente care apar pe perioada de derulare a produsului de tip credit. De asemenea, sunt prelucrate și date referitoare la persoanele vizate față de care s-a deschis o procedură de insolvență sau numărul interogărilor efectuate de instituțiile bancare pentru persoana vizată.
Când ești raportat la Biroul de Credit?
Restanțele sunt raportate la Biroul de Credit dacă întârzierea la plata ratelor este mai mare de 30 de zile sau dacă suma neachitată are o valoare mai mare de 30 de lei. Băncile vor transmite informațiile cu privire la sumele restante numai după notificarea consumatorului cu cel puțin 15 zile calendaristice înainte.
Cât timp sunt păstrate informațiile în Biroul de Credit?
Odată ce ai luat un împrumut ești automat introdus în Biroul de Credit și ți se calculează un scor FICO aferent. Datele tale sunt salvate pentru o perioadă predeterminată de timp, respectiv cel mult 4 ani de la închiderea ultimului cont de credit. După această perioadă, istoricul tău se resetează, lucru care îți poate crește șansele de a obține un nou împrumut chiar dacă ai avut restanțe în trecut.
Cum pot fi șterse datele din Biroul de Credit?
Ștergerea din Biroul de Credit poate fi efectuată în mod automat, după ce expiră perioada de stocare a datelor. De asemenea, informațiile pot fi șterse dacă datele au fost prelucrate cu nerespectarea prevederilor legale, caz în care ștergerea se va face la cererea întemeiată a persoanei vizate, sau în situația în care Biroul de Credit și/sau băncile sunt obligate prin lege să elimine datele respective.
Cum se calculează scorul de credit?
Biroul de Credit acordă fiecărei persoane eligibile un scor FICO. Din anul 2009, instituția a adoptat standardul FICO pentru calcularea scorului de credit. Cifra variază între 300, cel mai slab scor, și 800, un scor excelent. Practic, scoringul reprezintă gradul în care o persoană este considerată ca fiind de încredere din perspectiva băncilor.
Cum pot obține raportul de la Biroul de Credit?
Orice persoană interesată poate solicita Biroului de Credit confirmarea prelucrării datelor sale. Aceasta își poate exercita dreptul de acces la informațiile personale prin accesarea site-ului instituției în mod securizat, în mod personal la creditor sau potențialul creditor ori printr-o cerere transmisă prin poștă sau sub formă electronică.
Biroul de Credit are un impact deosebit asupra șanselor unei persoane de a accesa un împrumut, însă instituția nu hotărăște cine primește credite. Menirea acestuia este de a colecta și furniza date despre consumatorii de credit pentru a determina fiabilitatea potențialilor clienți.